death is near

My photo
pulau pinang, Malaysia

Wednesday, October 1, 2014

bomba (fire rescue)

assalamualaikum..

  ini laa nasib seorang bomba... setealah ak mask sebagai serang anggota penyalamat.. baru ak taw bapa banyak bahaya yang ak telah terjebak...maksud ak semasa ak bertugas... hmmm.... pertama sekalai adalah pampsan.. sebab ak kerja adalah untuk meneruskan perjuangan hidop.. ia memerlukan duit... tapi duit bukan segalanya.. hahahahaa..

  ada anggota di balai ak yang telah berkerja sebagai pegawai bomba lebih dari pulohan tahon... tapi dia masih memegang gaj yang sama seperti ak.. sedangkan ak bawu lepas recrut.. hmmm.. kesian.. dalam jabtan laen terdapat brbagai elaun.. memang nyata kami hanya bekerja untuk berkhidmat untuk orang awam... dengan hati yang ikhlas.. xbanyak yang complain tentang soal gaji.. apakan daya.. kami hanya dipandang apabila dierlukan.. seperti insurens... bila dah jadi bawu terhegeh hegeh nak tnya blah nak ambik ke x.. sorry laa bro.. u dah out dah pon.. 

  hmm.. ada jabatan yang mendapat alaun asap.. sedangkan elaun 2 patot dapat pada anggota bomba.. bukan takat asap.. malah kimia yang banyak bercampor di udara, menjadi udara kami... kebanyakkan kebajikan yang diberi adalah untuk pegawai atasan.. kami nie hanya indah x indah... ofcours laa. laporan yang diterima tu mengikut ketua balai.. tapi cuba pk balik.. ketua balai berpangkat apa?? kami berpangkat apa??? bukan kah pegawai atasan adalah ketua balai?? 

 andai pegawai kami cedera katika berkhidmat.. maksd saya pegawai bawahan... hmm... apakah yang kami dapat?? kebanyakkan kami hanya mati katak sahaja... tapi apakan daya..
tapi bila pegawai atasan cedera... mereka boleh mendapat penghormatan.. hahahahha... sedangkan mereka tidak membuat kerja padang... kami yang bawahan nie yang menonjolkan kepada awam.. apakah tindakan kami.. jika kami xdijaga.. adakah "kami" akan kerja dengan berasa lega.. walaupon rebah didepan api?? 

sampai sini jelah luahan perasaan ak dan pegawai yang pernah bercerita pada ku pengalamanya.. :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...